Η υποβάθμιση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η απαξίωση του ρόλου των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με το νόμο 4473/2017 που δεν αναγνωρίζει πλέον την υπηρεσία εκπαιδευτικών σε ΚΠΕ ως διδακτική (αλλά ούτε και ως διοικητική), οδηγεί σε νέο κύμα εγκατάλειψης των ΚΠΕ από εκπαιδευτικούς. Την ίδια στιγμή, δεν υπάρχει καμία κίνηση από το Υπουργείο για κάλυψη αυτών των 95 κενών θέσεων στα ΚΠΕ, ενώ ούτε και οι Περιφερειακές Διευθύνσεις κινούνται για την κάλυψη των κενών αυτών θέσεων, παρά το ότι εκ του νόμου έχουν αυτό το δικαίωμα.
Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, στα 53 ΚΠΕ της χώρας υπηρετούν αυτή τη στιγμή 201 εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι από την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία θα έπρεπε να υπηρετούν άλλοι 95 τουλάχιστον.
Και μπορεί το δικό μας ΚΠΕ (του Βάμου) να είναι ένα από τα ελάχιστα (16) που είναι πλήρως στελεχωμένα, υπάρχουν όμως 6 ΚΠΕ με 1 ή 2 εκπαιδευτικούς (Με 1 άτομο ΚΠΕ Μεσολογγίου στη Δ. Ελλάδα, Φιλιππιάδας στην Ήπειρο, με 2 άτομα ΚΠΕ Ελευσίνας στην Αττική, Πραμάντων στην Ήπειρο, Καστρίου στην Πελοπόννησο, Ιθάκης στο Ιόνιο). 16 ΚΠΕ λειτουργούν αυτή τη στιγμή με 3 εκπαιδευτικούς αντί 5 που προβλέπει η νομοθεσία, ενώ άλλα 15 ΚΠΕ λειτουργούν με 4 εκπαιδευτικούς. Σημειώνουμε ότι η νομοθεσία προβλέπει σε κάθε ΚΠΕ να υπηρετούν 5 εκπαιδευτικοί, ενώ σε ένα ΚΠΕ κάθε Περιφέρειας που έχει συντονιστικό ρόλο πρέπει να υπηρετούν 6 εκπαιδευτικοί.
Επιπλέον, 4 νέα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που ιδρύθηκαν την προηγούμενη σχολική χρονιά (σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Θήβα και Εύβοια) δεν έχουν στελεχωθεί ακόμη με εκπαιδευτικούς, οπότε δεν ξεκίνησε η λειτουργία τους. Στόχος του Υπουργείου ήταν να λειτουργεί 1 ΚΠΕ σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, εκτός βέβαια από Αττική και Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει ανάγκη για περισσότερα λόγω και της συγκέντρωσης του πληθυσμού σε αυτά τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Εάν θέλουμε να έχουν νόημα οι υπογραφές της χώρας μας στην Παγκόσμια Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα και οι διακηρύξεις περί ανάγκης προστασίας του περιβάλλοντος, τότε θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μπορεί να παίξει ένα κρίσιμο ρόλο στην αλλαγή της συνείδησης των πολιτών, των αξιών και στάσεων ζωής, στην ενεργοποίηση των πολιτών υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος. Οι τελευταίες φυσικές καταστροφές δείχνουν ότι πρόκειται για ζήτημα ζωής και θανάτου πλέον, για θέμα που προκαλεί εκατομμύρια κλιματικούς πρόσφυγες (6 εκατομμύρια πολίτες στις ΗΠΑ έμειναν χωρίς ρεύμα εξαιτίας του τυφώνα Ίρμα, ο πόλεμος στη Συρία ξεκίνησε μετά από 6 συνεχόμενα έτη ξηρασίας που άφησαν εκατομμύρια βοσκούς και γεωργούς πεινασμένους). Η στελέχωση των ΚΠΕ και η στήριξη των προγραμμάτων και δράσεων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα σχολεία επείγει.
Φώτης Ποντικάκης
Υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου